Istota
franchisingu wyraża się w szeroko rozumianej współpracy gospodarczej między
samodzielnymi podmiotami prawnymi. Obejmuje ona nie tylko udzielanie koncesji
na używanie znaku firmowego, ale również identyfikację towarów opatrzonych tym
znakiem, przygotowanie opieki przez dawcę nad małą firmą (biorcą), której
właściciel nie ma często doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Dzięki temu mała
firma może znacznie zminimalizować ryzyko.
Franchising
wiąże się z udostępnieniem przez jedną ze stron (franchisedawcę) drugiej
(franchisebiorcy) praw do swojego znaku towarowego lub usługowego oraz nazwy
handlowej.
Możliwość
korzystania z praw stanowiących przemysłową bądź intelektualną własność
franchisedawcy opiera się na umowie franchisingu. Umowa powinna zawierać co
najmniej trzy elementy:
·
franchisedawca jest właścicielem znaku
towarowego oraz innych znaków i symboli;
·
franchisedawca udziela licencji
niezależnym przedsiębiorcom (franchisebiorcom) na używanie tych znaków w
prowadzeniu dystrybucji dóbr lub świadczenia usług w zamian za określone
wynagrodzenie;
·
umowa reguluje stosunki pomiędzy
franchisedawcą i franchisebiorcą na określony czas, określa też ich wzajemne
zobowiązania.
Stosując
kryterium podmiotu prowadzonej działalności, franchising można podzielić na
cztery podstawowe typy:
·
franchising przemysłowy - dawca zobowiązuje się do udostępniania biorcy
swojego know-how, technologii produkcji, itp. celem wytwarzania w ramach jego
przedsiębiorstwa określonych wyrobów o identycznej jakości i takich samych
cechach zewnętrznych, jakie mają dobra wyprodukowane w macierzystym zakładzie;
·
franchising dystrybucyjny -
franchisedawca zobowiązuje się do dostarczania biorcy określonych towarów, a
franchisebiorca przyjmuje obowiązek ich sprzedaży w ramach działalności swojego
przedsiębiorstwa;
·
franchising usługowy - zawiera zobowiązanie biorcy do posługiwania
się znakiem firmowym franchisedawcy oraz stosowanym przez niego oznakowaniem
przedmiotów i wykonywanych usług;
·
franchising mieszany -
zawiera elementy powyższych rodzajów franchisingu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz