środa, 13 lutego 2013

Franchising jako sposób na ograniczanie ryzyka


Istota franchisingu wyraża się w szeroko rozumianej współpracy gospodarczej między samodzielnymi podmiotami prawnymi. Obejmuje ona nie tylko udzielanie koncesji na używanie znaku firmowego, ale również identyfikację towarów opatrzonych tym znakiem, przygotowanie opieki przez dawcę nad małą firmą (biorcą), której właściciel nie ma często doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Dzięki temu mała firma może znacznie zminimalizować ryzyko.
Franchising wiąże się z udostępnieniem przez jedną ze stron (franchisedawcę) drugiej (franchisebiorcy) praw do swojego znaku towarowego lub usługowego oraz nazwy handlowej.


Możliwość korzystania z praw stanowiących przemysłową bądź intelektualną własność franchisedawcy opiera się na umowie franchisingu. Umowa powinna zawierać co najmniej trzy elementy:
·         franchisedawca jest właścicielem znaku towarowego oraz innych znaków i symboli;
·         franchisedawca udziela licencji niezależnym przedsiębiorcom (franchisebiorcom) na używanie tych znaków w prowadzeniu dystrybucji dóbr lub świadczenia usług w zamian za określone wynagrodzenie;
·         umowa reguluje stosunki pomiędzy franchisedawcą i franchisebiorcą na określony czas, określa też ich wzajemne zobowiązania.
Stosując kryterium podmiotu prowadzonej działalności, franchising można podzielić na cztery podstawowe typy:
·         franchising przemysłowy -  dawca zobowiązuje się do udostępniania biorcy swojego know-how, technologii produkcji, itp. celem wytwarzania w ramach jego przedsiębiorstwa określonych wyrobów o identycznej jakości i takich samych cechach zewnętrznych, jakie mają dobra wyprodukowane w macierzystym zakładzie;
·         franchising dystrybucyjny - franchisedawca zobowiązuje się do dostarczania biorcy określonych towarów, a franchisebiorca przyjmuje obowiązek ich sprzedaży w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa;
·         franchising usługowy  - zawiera zobowiązanie biorcy do posługiwania się znakiem firmowym franchisedawcy oraz stosowanym przez niego oznakowaniem przedmiotów i wykonywanych usług;
·         franchising mieszany  -  zawiera elementy powyższych rodzajów franchisingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz