poniedziałek, 6 sierpnia 2012

Benchmarking, czyli ucz się od najlepszych


Benchmarking jest techniką zarządzania, która służy wykorzystaniu doświadczeń przedsiębiorstw o najlepszych wynikach w danej branży jako wzorcowych przykładów dla wprowadzania zmian w danym przedsiębiorstwie. Jest to swego rodzaju filozofia  prowadzenia działalności, która polega na szukaniu wzorca do którego organizacja będzie dążyć.
Prekursorem benchmarchingu było przedsiębiorstwo Xerox, a firmę tą zainspirowała działalność Japończyków, którzy zaczęli sprzedawać kserokopiarki wyższej jakości i po niższych cenach niż koszty produkcji Xeroxa. Kupując japońskie kserokopiarki oraz analizując ich budowę, specjaliści z Xeroxa próbowali opracować metody postępowania mające na celu poprawę niezawodności wytwarzanych urządzeń oraz redukcję kosztów.
Obecnie, z uwagi na nieustanny wzrost konkurencyjności, a także walkę rynkową o uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej,  benchmarching odgrywa kluczową rolę w budowie efektywnej strategii konkurowania. Jest on specyficznym procesem przetwarzania informacji zawartych w tzw. wartościach orientacyjnych (docelowych), czyli we wzorcach zachowań liderów na danym rynku. Oznacza to także metody działania, projekty czy instrumenty, które mogą być traktowane jako wyznacznik działań przedsiębiorstwa.
Jednym z podstawowych zadań benchmarchingu jest uzyskanie od innych przedsiębiorstw  informacji, które pomogą w doskonaleniu się własnej organizacji. Celem procesu jest natomiast uczenie się, jak poprawić skuteczność działania poprzez doskonalenie porównań i zrozumienie stosowanych procedur w odniesieniu do celów, jakie firma chce osiągnąć poprzez wdrożenie usprawnień.
Zastosowanie benchmarkingu w przedsiębiorstwie powinno mieć wielopłaszczyznowy charakter, obejmujący kompleksowo kluczowe kryteria uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku oraz samą efektywność wewnętrzną i zewnętrzna przedsiębiorstwa. Technika ta może dotyczyć organizacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, procesów, technologii, sprzężeń z otoczeniem, marketingu, systemu zarządzania, a także systemu informacyjnego przydatnego w zarządzaniu.
Wykorzystując benchmarching warto wykorzystać także doświadczenia wzorcowych przykładów od przedsiębiorstw, które nie są konkurentami, o odmiennej branży bądź specjalizacji, lecz w określonej dziedzinie realizowanej funkcji posiadają doświadczenia, które mogą być zastosowane w przedsiębiorstwie dopiero stojącym przed procesem wdrażania zmian. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz