Benchmarking
jest techniką zarządzania, która służy wykorzystaniu doświadczeń
przedsiębiorstw o najlepszych wynikach w danej branży jako wzorcowych
przykładów dla wprowadzania zmian w danym przedsiębiorstwie. Jest to swego
rodzaju filozofia prowadzenia
działalności, która polega na szukaniu wzorca do którego organizacja będzie
dążyć.
Prekursorem
benchmarchingu było przedsiębiorstwo Xerox, a firmę tą zainspirowała
działalność Japończyków, którzy zaczęli sprzedawać kserokopiarki wyższej
jakości i po niższych cenach niż koszty produkcji Xeroxa. Kupując japońskie
kserokopiarki oraz analizując ich budowę, specjaliści z Xeroxa próbowali
opracować metody postępowania mające na celu poprawę niezawodności wytwarzanych
urządzeń oraz redukcję kosztów.
Obecnie,
z uwagi na nieustanny wzrost konkurencyjności, a także walkę rynkową o
uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej,
benchmarching odgrywa kluczową rolę w budowie efektywnej strategii
konkurowania. Jest on specyficznym procesem przetwarzania informacji zawartych
w tzw. wartościach orientacyjnych (docelowych), czyli we wzorcach zachowań
liderów na danym rynku. Oznacza to także metody działania, projekty czy
instrumenty, które mogą być traktowane jako wyznacznik działań przedsiębiorstwa.
Jednym
z podstawowych zadań benchmarchingu jest uzyskanie od innych
przedsiębiorstw informacji, które pomogą
w doskonaleniu się własnej organizacji. Celem procesu jest natomiast uczenie
się, jak poprawić skuteczność działania poprzez doskonalenie porównań i
zrozumienie stosowanych procedur w odniesieniu do celów, jakie firma chce
osiągnąć poprzez wdrożenie usprawnień.
Zastosowanie benchmarkingu w
przedsiębiorstwie powinno mieć wielopłaszczyznowy charakter, obejmujący
kompleksowo kluczowe kryteria uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku oraz
samą efektywność wewnętrzną i zewnętrzna przedsiębiorstwa. Technika ta może
dotyczyć organizacji wewnętrznej przedsiębiorstwa, procesów, technologii,
sprzężeń z otoczeniem, marketingu, systemu zarządzania, a także systemu
informacyjnego przydatnego w zarządzaniu.
Wykorzystując benchmarching warto
wykorzystać także doświadczenia wzorcowych przykładów od przedsiębiorstw, które
nie są konkurentami, o odmiennej branży bądź specjalizacji, lecz w określonej dziedzinie
realizowanej funkcji posiadają doświadczenia, które mogą być zastosowane w
przedsiębiorstwie dopiero stojącym przed procesem wdrażania zmian.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz