niedziela, 2 września 2012

Zrównoważona karta wyników


Firmy, które chcą osiągać sukcesy na współczesnym, konkurencyjnym rynku, muszą opracować nie tylko dobrą strategią, ale posiadać także zdolność do jej realizacji. Niezbędne są w tym m.in. takie narzędzia,  jak zrównoważona karta wyników, pomagająca przełożyć ogólną wizję na działania operacyjne.
Zrównoważona karta wyników (zwana także Balanced Scorecard, BSC) jest uważana przez wielu praktyków za jedną z najciekawszych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Została ona stworzona przez profesora Harvard University Roberta Kaplana oraz prezesa Balanced Scorecard Collaborative Davida Nortona i umieszcza misję i strategię centrum procesu zarządzania przekładając ją na mierzalne cele.
Strategiczna Karta Wyników koncentruje się na strategii i jest metodą zarządzania procesem jej realizacji. BSC wymusza spójność już na etapie formułowania strategii. Karta ta powstaje w wyniku budowania zależności przyczynowo-skutkowych pomiędzy celami oraz  działaniami wyrażanymi w czterech logicznie ze sobą powiązanych perspektywach, czyli finansowej, klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju.
Zrównoważona karta wyników pozwala ponadto na kompleksowe spojrzenie na przedsiębiorstwo, z perspektywy różnych punktów widzenia. Jest to także narzędzie pozwalające powiązać ze sobą różne perspektywy oraz działania prowadzone wewnątrz organizacji, a także ukierunkowujące je na realizację wspólnych celów. Dzięki karcie możliwa jest konsolidacja wysiłków związanych z zarządzaniem wartością firmy i wynikami finansowymi (perspektywa finansowa), zarządzaniem efektywnością działań rynkowych (perspektywa klienta), zarządzaniem efektywnością procesów wewnętrznych i ich jakością (perspektywa procesów wewnętrznych) oraz podejmowaniem inwestycji w pracowników oraz przyszły rozwój (perspektywa rozwoju).
Konstrukcja Strategicznej Karty Wyników opiera się na założeniu, że punktem wyjścia jest tworzenie kompetencji pracowników, realizowanych w perspektywie uczenia się i rozwoju. Uzyskiwane kompetencje powinny służyć realizacji efektywnych procesów w obszarze procesów wewnętrznych, które to procesy  powinny zapewniać utrzymanie lojalnego klienta opisanego w obszarze klienta. Następująca w kolejności realizacja działań w tych trzech obszarach powinna doprowadzić do osiągnięcia pożądanych efektów finansowych. Tworzy się ciąg zależności, tj. kompetencje, efektywność procesów, lojalność klienta, efekty finansowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz