Firmy,
które chcą osiągać sukcesy na współczesnym, konkurencyjnym rynku, muszą
opracować nie tylko dobrą strategią, ale posiadać także zdolność do jej
realizacji. Niezbędne są w tym m.in. takie narzędzia, jak zrównoważona karta wyników, pomagająca
przełożyć ogólną wizję na działania operacyjne.
Zrównoważona
karta wyników (zwana także Balanced Scorecard, BSC) jest uważana przez wielu
praktyków za jedną z najciekawszych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem.
Została ona stworzona przez profesora Harvard University Roberta Kaplana oraz
prezesa Balanced Scorecard Collaborative Davida Nortona i umieszcza misję i
strategię centrum procesu zarządzania przekładając ją na mierzalne cele.
Strategiczna
Karta Wyników koncentruje się na strategii i jest metodą zarządzania procesem
jej realizacji. BSC wymusza spójność już na etapie formułowania strategii.
Karta ta powstaje w wyniku budowania zależności przyczynowo-skutkowych pomiędzy
celami oraz działaniami wyrażanymi w
czterech logicznie ze sobą powiązanych perspektywach, czyli finansowej,
klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju.
Zrównoważona
karta wyników pozwala ponadto na kompleksowe spojrzenie na przedsiębiorstwo, z
perspektywy różnych punktów widzenia. Jest to także narzędzie pozwalające
powiązać ze sobą różne perspektywy oraz działania prowadzone wewnątrz
organizacji, a także ukierunkowujące je na realizację wspólnych celów. Dzięki
karcie możliwa jest konsolidacja wysiłków związanych z zarządzaniem wartością
firmy i wynikami finansowymi (perspektywa finansowa), zarządzaniem
efektywnością działań rynkowych (perspektywa klienta), zarządzaniem
efektywnością procesów wewnętrznych i ich jakością (perspektywa procesów
wewnętrznych) oraz podejmowaniem inwestycji w pracowników oraz przyszły rozwój
(perspektywa rozwoju).
Konstrukcja
Strategicznej Karty Wyników opiera się na założeniu, że punktem wyjścia jest
tworzenie kompetencji pracowników, realizowanych w perspektywie uczenia się i
rozwoju. Uzyskiwane kompetencje powinny służyć realizacji efektywnych procesów
w obszarze procesów wewnętrznych, które to procesy powinny zapewniać utrzymanie lojalnego
klienta opisanego w obszarze klienta. Następująca w kolejności realizacja
działań w tych trzech obszarach powinna doprowadzić do osiągnięcia pożądanych
efektów finansowych. Tworzy się ciąg zależności, tj. kompetencje, efektywność
procesów, lojalność klienta, efekty finansowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz